صفحه اصلی>آموزش ترموفلو>ترموفلو و کاربرد آن

ترموفلو و کاربرد آن

از زمان تولد توربینهای گازی امروزی در مقایسه با سایر تجهیزات تولید قدرت، زمان زیادی نمی­گذرد. با این وجود از اوایل دهه ۱۹۹۰ توربین‌های گازی بخش مهمی از فرآیند تولید قدرت در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. امروزه به فناوری توربینهای گازی تکنولوژی مادر گفته می‌شود و کشوری که بتواند توربینهای گازی را طراحی کرده و بسازد هر چیز دیگری را هم می‌تواند تولید کند. توربین‌ گاز، می‌تواند به صورت سیکل ساده (Single Cycle) و یا سیکل ترکیبی (Combined Cycle) برای تولید انرژی الکتریکی استفاده شود. در ایران ظرفیت نامی نیروگاه‌های سیکل ساده و سیکل ترکیبی نصب شده تا پایان سال ۹۳ به ترتیب در حدود ۳۶% و ۲۵% بوده است و ظرفیت مابقی را عمدتاً نیروگاه‌های بخاری(۲۲%) و برق آبی (۱۵%) به خود اختصاص داده­اند. از این جهت می­توان به وضوح به اهمیت نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی در ایران پی برد.

طراحی یک نیروگاه کار پیچیده و زمانبری می‌باشد که نیازمند متخصصان با تجربه­ای در زمینه­های مختلف از قبیل مکانیک، برق، عمران، شیمی، متالورژی، کنترل و غیره می‌باشد. از اینرو لازم است متخصصانی که در زمینه طراحی نیروگاه فعالیت می‌کنند تا حدی با تخصص­های مختلف آشنا بوده و یا همکاری بسیار نزدیکی با دیگر متخصصان داشته باشند. فرآیند طراحی یک نیروگاه با انتخاب محل یا سایت احداث نیروگاه آغاز می‌شود که در این مرحله با توجه به شرایط محیطی، منابع موجود، نیازهای مشتری نیاز به انجام یک آنالیز فنی- اقتصادی می‌باشد. امروزه با توجه به پارامترهای زیادی که در طراحی هر نیروگاه می‌بایست در نظر گرفته از برنامه­های کامپیوتری برای طراحی و انتخاب بهینه پارامترهای مختلف یک نیروگاه بهره برده می شود. این نرم‌افزارها به متخصصان کمک می‌کنند تا قبل از ساخت یک نیروگاه تخمین نسبتاً صحیحی از عملکرد یک نیروگاه داشته باشند. اگرچه این نرم‌افزارها زمان محاسبات را به شدت کاهش می‌دهند اما لازم است تا کاربران نیز اطلاعات جامعی نسبت به تمام اجزای یک نیروگاه، شرایط کارکرد و پارامترهای طراحی تجهیزات و سیکل یک نیروگاه داشته باشند.

یکی از معروفترین و کاربردی­ترین نرم‌افزارهای موجود در صنعت طراحی نیروگاه از سال ۱۹۸۷ نرم‌افزار ترموفلو (Thermoflow) می‌باشد که امروزه در بسیاری از شرکت‌های بزرگ ساخت نیروگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار نه تنها قابلیت انجام محاسبات فنی- اقتصادی را برای انواع نیروگاه را داراست بلکه با استفاده از مقادیر پیش‌فرض مناسب زمان طراحی و مدلسازی یک نیروگاه را بسیار کاهش داده و کاربر می‌تواند در کوتاهترین زمان به تخمین نسبتاً صحیحی از عملکرد یک نیروگاه در شرایط مختلف دست یابد.

ثبت ديدگاه

8 + بیست =